Teze
sa simpozijuma o masovnim medijima
I
Ovde
postavljena tema je antipodski pandan temi: tendencijska umetnost. Pitanje koje
se ovde postavlja nije kako treba ili kako možemo da pravimo umetnost da bismo
uticali na masu nego, obrnuto, kako, s obzirom na efektivno masovno dejstvo
koje se razvija, na primer, na radiju ili televiziji, ili pod uticajem
činjenice „masovnog dejstva“ pravimo umetnost? U kojoj je meri pravimo drugčije
nego ranije?
Na
ovo pitanje se ne može direktno odgovoriti. I to ne može zato što bi se najpre
moralo zapitati: na koji se način odvija to uticanje na mase, odnosno uticanje
mase na nas? Zar masu susrećemo direktno? Zar nisu, pre, naši glasnici, naime
naši proizvodi ti koji direktno susreću mase? Dok smo mi, umesto toga, suočeni
samo sa ogromnim aparatom reprodukcije? I zar i sama ta masa za nas ne nastupa
samo u obliku proizvoda, naime u obliku radio-emisija, filmova, televizijskih
emisija, časopisa itd? I zar sami ti proizvodi opet nisu
sredstva za proizvodnju, pošto oni učestvuju u proizvođenju specifičnog
masovnog karaktera današnjeg društva? Ni na jedno od tih pitanja ne treba ovde
odgovoriti, ali ja ih, ipak, formulišem kako bih sprečio iluziju da se možemo
neposredno prihvatiti teme „Umetnik i društvo“, i da se o toj temi može
direktno diskutovati. Odnosi su čak u još većoj meri posredni, jer naše
proizvođenje je saodređeno, saproizvedeno onim masovnim proizvodima (koji su,
sa svoje strane, saproizveli masovni karakter mase); a pošto, povrh toga,
spadamo u takve koji svojim proizvodima saproizvode ovu masu i njenu stvarnu
ili tobožnju masovnu tražnju, mi smo kao proizvođači uvek već i „proizvodi svojih vlastitih proizvoda“.
No comments:
Post a Comment
Ukoliko želite nešto da podelite sa drugima, ostavite komentar: