U Bdenje nad Finneganom / Finnengans
Wake (1939), Jamesa
Joycea primetan je kasnomodernistički pokušaj beskonačne refleksije
dostupnog književnog materijala u jednom istovremeno vavilonskom univerzalnom
jeziku. U eksperimentalnim romanima (dominirajućoj formi postmoderne), u
principu, nedostaje sveznajući pripovedač, odraz društvene stvarnosti i
psihologija likova. Tradicionalne pripovedačke strukture se razbijaju,
karikiraju i mešaju – priča više ne teče pravolinijski.
Tu su takođe inovacije
u načinu pričanja: monolog i upravni govor zamenjuju dotadašnje opise, i
dijaloge. Do izražaja dolazi i intertekstualnost – tekst koji
pišemo „krade“ misli
i rečenice iz nekih drugih tekstova, spominjemo naslove nekih knjiga iz
prošlosti, pa tako ono što pišemo komunicira sa prošlim tekstovima. Mnogo se
koristi tehnika montaže, a nezaobilazna je, naravno, ironija. Mesto uređenosti
zauzima haos, a umesto opipljivosti tu je apstrakcija; mimezis kao
tradicionalno podražavanje stvarnosti najčešće iščezava. Postmoderni roman želi
šokirati, začuditi, poreći i zanemeti čitaoca, a sve to radi strateški,
tako što estetski iskorištava slučajnost.
Postmoderna otkriva magiju, intuiciju, novu osećanost,
postavljajući je na isti stepen sa naučnim vrednostima, želeći pritom postići
demokratiju. Izgleda da je se ne tiču sve opasnosti toga čina.
Nakon Džojsa, najava književne postmoderne dolazi od argentinca Jorge Luisa Borgesa.
U svojim knjigama, on je stvorio jedan enciklopedijski tekstualni univerzum, u
kojem sopstveni tekst korespondira sa mnogim drugim. Ova intertekstualna
igra najbolje se primetna u Borhesovoj priči Vavilonska biblioteka (1944.),
koja celu postmodernu poetiku predočava u slici beskonačne, iracionalne
biblioteke. U Italiji ovu tradiciju sledi Italo Calvino.
Važan predhodnik postmodernog pripovedačkog umeća jeste Thomas Pynchon, koji je još u ranijim tekstovima u svoju literarnu strategiju uključivao ironiziranje profesionaliziranja postmoderne recepcije.
Važan predhodnik postmodernog pripovedačkog umeća jeste Thomas Pynchon, koji je još u ranijim tekstovima u svoju literarnu strategiju uključivao ironiziranje profesionaliziranja postmoderne recepcije.
U Nemačkoj, program postmoderne 1982. formulira
komedija Kaldewey, Farce Bothoa Straussa, integrirajući time
teoretsku nadgradnju u teatarsku predstavu: Vreme, ono sakuplja mnoga
vremena. Ostali nemački predstavnici su Peter
Handke i Christoph Ransmayer, a u SAD William Burroughs, Kurt
Vonnegut, Robert
Lowell Coover, John
Fowles i Paul
Auster, u Latinskoj Americi – Julio
Cortazar i Mario
Vagas Llosa. U Francuskoj je postmodernu književnu tradiciju inicirao novi
roman sa svojim naglaskom na umetnom u umetnosti. Alain Robbe –
Grilletova igra sa žanrovima (krimi, detektivskim i ljubavnim romanom)
najbolja je odrednica postmoderne – preuzeta verovatno od Vladimira Nabokova.
Veliki ljubitelj Borhesa, Umberto
Eco se u svom bestseleru Ime ruže kretao u okviru
srednjovekovnog krimi romana, koji objedinjuje mnoge postmoderne i semiotičke atribute
u književnu celinu. Ostali predstavnici književne postmoderne su Salman Rushdie (Midnight’s
children, 1981.), Doris
Lessing (Canopus in argus, 1979. – 1985.) i surrealistička
bajka Bloody chamber (1979.) Angele Carter. U postkomunističkom SSSR-u autori su pokušali skrenuti sa puta socijalnog
realizma, literarno sjedinjujući nesigurnost i heterogenost svakidašnjice sa
poetikom postmoderne. Reprezentativna odlika u ovom slučaju je groteska.
No comments:
Post a Comment
Ukoliko želite nešto da podelite sa drugima, ostavite komentar: